World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Türksat (company)

Article Id: WHEBN0006391847
Reproduction Date:

Title: Türksat (company)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: List of Spacebus satellites, IPKO, Serbia Broadband, Viasat Ukraine, Freewire
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Türksat (company)

Türksat A.Ş.
Industry Media
Founded December 21, 1990 (1990-12-21)
Headquarters Gölbaşı, Ankara Province, Turkey
Products Communications satellites
Pay TV services
Programming
Website www.turksat.com

Türksat Satellite Communications and Cable TV Operations Company (Turkish: Türksat Uydu Haberleşme Kablo TV ve İşletme A.Ş.) is the sole communications satellite operator in Turkey. It was established on 21 December 1990 as a state-owned company named Türksat Milli Haberleşme Uyduları (Türksat National Communications Satellites) in Gölbaşı, Ankara Province;[1] eventually also incorporating the satellite services of Türk Telekomünikasyon A.Ş. and becoming Türksat A.Ş. on 22 July 2004.[1] Türksat A.Ş. also owns 100% of the shares of Eurasiasat S.A.M., jointly established as a spin-off company with Aérospatiale in 1996 to manufacture and launch Turksat 2A (Eurasiasat 1) in 2001.

Satellites

Türksat A.Ş. has launched the Turksat series of satellites, and operated in the past Turksat 1C, Turksat 2A, Turksat 3A and Astra 1D (lease capacity) communications satellites. Currently, Türksat 4A is in operation. The company conducts satellite telecommunication at its Gölbaşı Ground Station in Ankara.[2][3] Türksat 4A was launched on 17.02.2014 in cooperation with Rosoboronexport.[4]

Cable TV and internet service

Turksat founded Teledünya, a digital cable TV and internet service, on November 1, 2008.

Political Censorship

There have been allegations that TV channels critical of the AKP party and President Erdoğan have been removed from Türksat's infrastructure, and that Türksat's executive board is dominated by pro-Erdoğan figures.

In October 2015 a video recording emerged of a 2nd February 2015 conversation between Mustafa Varank, advisor to President Erdoğan and board member of Türksat, and some journalists in which Varank states that he had urged Türksat to drop certain TV channels because "they are airing reports that harm the government's prestige". Later that year the TV channels Irmak TV, Bugün TV, and Kanaltürk, known for their critical stance against the government, were notified by Türksat that their contracts would not be renewed as of November 2015, and were told to remove their platforms from Türksat's infrastructure. [5]

See also

References

  1. ^ a b Türksat A.Ş.: Timeline of satellite services in Turkey
  2. ^
  3. ^
  4. ^
  5. ^ Today's Zaman, 25 October 2015, "Video showing censorship plan by Erdoğan’s chief advisor sparks outrage" [1]

External links

  • Website


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.