World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Brattleboro Reformer

 

Brattleboro Reformer

Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) MediaNews Group
Publisher Edward Woods
Editor Thomas D'Errico
Founded August 19, 1876 (weekly); March 3, 1913 (daily)
Headquarters Brattleboro, Vermont, U.S.
Website www.reformer.com

The Brattleboro Reformer is the third-largest daily newspaper in the U.S. state of Vermont. With a weekday circulation of just over 10,000,[1] it is behind the Burlington Free Press and the Rutland Herald, respectively. It publishes six days a week, Monday through Saturday, with its Weekend Reformer having the largest readership; the offices of the paper are in Brattleboro, Vermont and it has a market penetration (weekday sales per 100 households) of 62.8 in its home zip code.

The Reformer covers all of Windham County, Vermont, as well as some towns in neighboring Cheshire County, New Hampshire. It has been owned by the Denver-based MediaNews Group since 1995, and is run by New England Newspapers, a MediaNews Group subsidiary.

It is the only newspaper in the United States called "Reformer."[2]

Contents

  • History from 19th to mid-20th century 1
  • The Reformer in the late-20th and 21st centuries 2
    • Staff and union controversies 2.1
  • Footnotes 3
  • References 4
  • External links 5

History from 19th to mid-20th century

The Reformer published its first issue, under the name Windham County Reformer, in 1876. Publisher Charles N. Davenport, a prominent lawyer and supporter of the Democratic Party, founded the paper in part due to dissatisfaction with what he saw as a Republican bias in the coverage by the Vermont Phoenix, the main political paper in the state. The presidential campaign at the time, between Republican Rutherford B. Hayes and Democrat Samuel J. Tilden prompted the Vermont Record and Farmer, the third paper in the state, to describe the new paper as dedicated to "Tilden and reform."

While local historians believe that the original conception of the paper was for it to last only for the duration of the 1876 campaign, Davenport's son, Charles H., ran the paper for twenty-five years after which it was passed on to editors unconnected with the Davenport family. The paper went from a weekly to twice-weekly publication schedule in 1897. While the paper had financial troubles for many years, it managed to maintain a continuous publication schedule.

In 1903, it was bought by the Vermont Printing Company, and its new editors turned the paper away from its partisan Democrat emphasis. The Phoenix and Reformer were merged in 1913 under the management of the Brattleboro Publishing Company, with the Phoenix serving as the Reformer's weekly companion and the Reformer going to a daily publication schedule. The Phoenix weekly was discontinued in 1955.

The 1913 merger was considered by some to be the "true" founding date of the paper; according to an article in the March 4, 1925 issue, "Daily Reformer Now 15 Years Old":

The Brattleboro Daily Reformer celebrated yesterday its 15th anniversary as a daily. As a weekly publication The Reformer dates back to the dim and distant date of 1876, but its debut as a daily – with that word ‘Daily’ in emphatic black-face letter-spaced Gothic type on its first page – came on Monday, March 3, 1913.

Records at the Brooks Memorial Library, the main library of Brattleboro, list the publication history of the paper in 2006 as

Windham County Reformer, 1876-1897
Semi-weekly Windham County Reformer, 1897-1901
Windham County Reformer, 1901-1912,
Brattleboro Daily Reformer (after merger with Vermont Phoenix), 1913-1955
Brattleboro Daily Reformer and Vermont Phoenix, 1955-1973
Brattleboro Reformer, 1973-present

Much of the historical information in this section comes from a special 1981 section of the Reformer, published on the occasion of the paper's moving from downtown Brattleboro to its headquarters on Black Mountain Road.

The Reformer in the late-20th and 21st centuries

The Reformer was possibly the first newspaper in the United States to run same-sex union announcements in parallel to the usual wedding notices,[3] beginning the practice in 1989, well before the state of Vermont legalized civil unions.

In the past the paper has been controversial for running letters to the editor that many have found offensive;[4] in 2003 it ran an anti-semitic letter whose publication the then–managing editor Kathryn Casa defended, saying that "only by bringing [bigoted opinions] into the open can we expose and eliminate them."

Casa was replaced by Kevin Moran, who was recruited from the North Adams Transcript in Massachusetts, which is also owned by MediaNews Group. Moran moved to work as managing editor at the Berkshire Eagle.[5]

In November 2005, the Reformer hired Sabina Haskell as the new editor. She had previously been assistant editor at the Rutland Herald and had also run the Bennington Banner. Haskell quit to take a PR job for Republican Vermont governor Jim Douglas in 2007. Then managing news editor Tom D'Errico was promoted to fill the editor position.

The publisher of the Reformer, Martin Langeveld, resigned after two years on the job in April 2008. Ed Woods, publisher of the Bennington Banner, replaced him in the same month.

Staff and union controversies

The paper was involved in a number of controversies in the years 2003-2004.

Union leaders and members of the public protested in 2003, when the management fired a reporter during a campaign to form a union at the Reformer. More than 1,000 people signed a petition that called on Media News to re-hire the union supporter.[6][7][8][9]

Readers complained when the parent company fired managing editor Kathryn Casa without giving a reason in 2004.[10] Critics asserted that the firing was in part connected to her liberal politics;[11] on the other hand, Casa was accused of intimidating staff into voting against a union drive. Judith Gorman, a columnist for the paper, resigned in protest following Casa's dismissal; about 150 people protested Casa's dismissal outside the Reformer offices on April 25 of that year.

Footnotes

  1. ^ Official website
  2. ^ States Newspaper List
  3. ^ Same-sex marriages
  4. ^ Poynter Online - Romenesko
  5. ^ Login
  6. ^ Union publication accessed March 18, 2008
  7. ^ see Boston Globe article published May 22, 2003
  8. ^ 5/18/03 Valley Advocate
  9. ^ Valley Advocate
  10. ^ Managing Editor fired
  11. ^ Opinion on firing

References

  • Kevin O'Conner, “The Reformer: From a Campaign Sheet to a Daily Newspaper.” Brattleboro Reformer, 17 November 1981, supplement: "Then and Now: The Brattleboro Reformer," pp. 18–21.

External links

  • The Brattleboro Reformer
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.